Een WordPress website,
Dat is toch gewoon een template gebruiken?
Of toch niet?
Neen, onze websites gebruiken WordPress als motor, aangevuld met de juiste bibliotheken, maar daar stopt het dan ook. Laat me even toe onze werkwijze en jouw voordeel als klant hiervan uit te leggen.
WordPress is een fantastisch systeem als je het op de correcte manier toepast. Wist je dat 39.5% van alle websites WordPress gebruiken?
Eerst en vooral moet je van alle thema-ontwikkelaars de juiste weten te vinden. Deze moet een gebruiksvriendelijk CMS systeem en een goeie helpdesk bevatten. Eens je die gevonden hebt, ontdek je snel dat er een groot team op dat thema werkt en er wekelijks nieuwe features, updates en beveiliging aan toegevoegd worden. Dit voor een prikje van de prijs dan mocht je als Agency beslissen om zelf een theme te maken.
Bosh and Bordon heeft samenwerkingen met een paar thema-ontwikkelaars om hun bibliotheken te gebruiken, te betatesten en adviseren. Door onze jarenlange ervaring hebben we samen met hen heel wat bibliotheken aangelegd die ten goede komen van alle nieuwe klanten. Denk maar aan intuïtieve counters, video-integraties, getuigenissensliders, overzichtgrids, …
Het team dat het thema ontwikkeld heeft, is gespecialiseerd, gedifferentieerd en heeft meer specifieke ervaring. Dus laten we niet pretenderen dat we het zelf beter kunnen op ons eentje. Hun systeem is van alle gemakken en veiligheidsprocedures voorzien. Onze klant, jij dus, zal een snelle leercurve doorgaan en snel weg zijn met het systeem. Dit heeft als voordeel dat je niet steeds beroep moet doen op onze diensten én uurtarieven om zaken gedaan te krijgen. Je kan de website aanpassen op jouw tempo en op het tijdstip dat jou het beste uitkomt.
Wat je zelf doet, doe je beter, ook inzake jouw website. Eerlijk gezegd is ons verdienmodel natuurlijk niet gebaseerd op het dagdagelijks opkuisen van de rommel, plaatsen van een nieuwe zin of het zetten van een punt op een godvergeten plaats waar een overijverige bediende toch maar weer een stokpaardje van maakt om dit aan de grote klok te hangen dat daar een fout staat en dat dit schandalig is (terwijl we meestal werken met een tekst die van de klant zelf komt).
Maar als we uitgaan van het gekozen systeem en zijn beperkingen dan krijg je inderdaad een website die eruit ziet als een template. Daarom werken we met ontwerpers. Zij kennen het WordPress systeem niet en houden hier geen rekening mee tijdens het ontwerpproces. Als goede UIDesigner houden ze natuurlijk wel rekening met de regels van de kunst, maar als het op ontwerpen aankomt van een website, gaan ze graag total loss. Dit om juist te vermijden dat er een eenheidsworst wordt gecreëerd.
We zien vaak bij freelancers die zowel design als development doen, dat er vaker wordt teruggegrepen naar het standaard design van de bibliotheken omdat dit gemakkelijker is om te implementeren. Op die manier kom je natuurlijk wel weer terug op een design dat niet meer uniek is.
Dus op basis van een briefing, aangevuld met een vragenlijst en interview van alle decisionmakers gaan ze aan de slag. Ze bepalen een wireframe en userflow. In combinatie met de marketing gaan ze dan eindelijk aan de slag. Waarbij een nieuwe look en feel wordt gemaakt en toegepast op de homepage.
Deze wordt intern bekeken met de marketeers en developers. Bij de briefing over de visie van de designers zie je de developers vaak fronsen en ongeremd krabben in het haar. Persoonlijk als ontwerper geniet ik hier wel een beetje van. Want na wat gepuf en geblaas en de nodige “dat is niet gemakkelijk” komen ze steeds met een op maat gemaakte elegante oplossing.
Indien het budget het dan toelaat gaat iedereen opnieuw aan de slag. Uiteindelijk maken we samen met de klant, designers, marketeers én developers een nieuw juweeltje. Waarna iedereen volop roept dat ze zichzelf overtroffen hebben en iedereen trots straalt.
Om even op te sommen.
Ja, we gebruiken WordPress als motor, wat de kostprijs trouwens fors naar beneden trekt met minstens 35% goedkoper. We gebruiken designers om er net voor te zorgen dat er geen template-rommel wordt gemaakt.
Marketeers superviseren het proces zodat alles ook naar behoren werkt en de beoogde resultaten behaald worden. En de developers vullen het geheel aan met custom code voor alle speciallekes.
Wat wil je nog meer?