Van website tot mobiel: waarom een responsieve website zo belangrijk is

Stel, je bent van plan om naar de winkel te gaan met je wagen. Bij aankomst zie je wel een fietsenstalling en bushalte, maar is er geen parkeerplek. Wat doe je dan? Waarschijnlijk ga je naar een andere winkel waar je wel kunt parkeren.
Als bedrijf wil je het je klanten zo makkelijk mogelijk maken om je te bezoeken, anders loop je omzet mis. Dit geldt ook voor je website.

Wil je voorkomen dat bezoekers je website niet meteen weer verlaten? Zorg dan dat je site goed tot zijn recht komt op elk apparaat.

Wat is het?

Om ervoor te zorgen dat bezoekers op je website blijven, moet je rekening houden met verschillende apparaten en schermformaten. Websites worden niet enkel meer bekeken op traditionele computers. Sterker nog: meer dan de helft van al het webverkeer komt momenteel van mobiele apparaten en dit stijgt nog elk jaar verder.

Responsieve websites zijn ontworpen om er goed uit te zien op elke pc, smartphone of tablet. Ze passen zich aan aan het apparaat, de browser en het formaat waarop ze worden weergegeven en kunnen hun lay-out en uiterlijk flexibel aanpassen. Zo is het mogelijk om tekst te vergroten, afbeeldingen te schalen of bij te snijden en bepaalde elementen eventueel zelfs weg te laten.

Waarom een responsieve website een must-have is

USER EXPERIENCE EN ENGAGEMENT
Een responsieve website garandeert een consistente en gebruiksvriendelijke ervaring op alle apparaten, waardoor gebruikers niet alleen gemakkelijker kunnen navigeren en informatie vinden, maar ook interactie hebben met de inhoud. Veel sociale media-activiteit vind plaats op mobiele apparaten. Een responsieve website vergemakkelijkt de doorklikmogelijkheid van sociale media naar je website, waardoor een naadloze ervaring ontstaat.

TECHNISCHE VOORDELEN
Doordat een responsieve website zich automatisch aanpast, kunnen alle bezoekers de website comfortabel bekijken. Extra bonus point: responsieve websites krijgen doorgaans ook een hogere ranking in zoekmachines zoals Google. Dit komt omdat Google een voorkeur heeft voor websites die geoptimaliseerd zijn voor mobiele apparaten.

EFFICIËNTIE
Je bespaart tijd en geld, doordat je slechts één website hoeft te onderhouden voor alle apparaten. Zo kun je alle stats, zoals paginaweergaven, sessieduur en conversies, op één plek terugvinden voor zowel desktop- als mobiele gebruikers. Bovendien bieden analysetools vaak specifieke inzichten in het gedrag van mobiele gebruikers, wat kan helpen bij het optimaliseren van de mobiele gebruikerservaring.

Bij Bosh & Bordon vinden we het belangrijk dat onze websites niet alleen visueel aantrekkelijk zijn, maar ook functioneel en toegankelijk op diverse apparaten.
We testen de designs op verschillende schermformaten en browsers, waardoor we een consistente gebruikerservaring kunnen garanderen voor alle bezoekers. Wat wil je nog meer?

Heb je behoefte aan een nieuwe website of heeft jouw website een make-over nodig? Ons team helpt je graag verder!