Wat zijn webapplicaties en hoe kunnen ze een asset zijn voor jouw bedrijf?

Één van de grootste frustraties in bedrijven groeit voort uit repetitieve taken waarmee werknemers veel te veel tijd verliezen. Het zijn taken die men niet graag op zich neemt en het liefst van al vermeden worden. Deze taken kunnen in 90% van de gevallen behandeld worden door een geautomatiseerd systeem. Een systeem waarbij alle data gecentraliseerd staat en in bulk kan bewerkt worden, namelijk een webapplicatie ofwel een backend systeem. Maar wat is dat nu precies zo een webapplicatie of backend systeem? En wat zijn nu eigenlijk de voordelen van zo een investering voor uw bedrijf? In onderstaande blogpost geven we hier een klaar en duidelijk antwoord op.

Webapplicaties, what the f*ck zijn da?

Op de vraag wat een website is kan iedereen zonder twijfel antwoorden. Het is een pagina op het internet waar bezoekers makkelijk info kunnen vinden over uw zaak, organisatie, evenement, … Op sommige websites is het zelfs mogelijk om een product of tickets te kopen. Het wordt al helemaal te gek wanneer de website een gigantische webshop is zoals bijvoorbeeld bol.com en coolblue.be.

Bij de vraag of mensen weten wat een webapplicatie is gaan er meestal al heel wat minder vingers in de lucht. De meeste gokken wel iets maar er zijn slechts enkelen die 100% weten waar het voor staat. Dit is ook niet geheel onlogisch aangezien 75% of meer er nog nooit in aanraking mee is gekomen.

Heel kort door de bocht is een webapplicatie een online platform waarop werknemers kunnen inloggen om de achterliggende info en data van hun bedrijf, organisatie of evenement te beheren. M.a.w. vereenvoudigen ze de dagdagelijkse werking van jouw onderneming. Maar, het kan zoveel meer zijn dan dat. Eigenlijk is het een geautomatiseerd systeem waarbinnen (bijna) geen beperkingen zijn. Het kan zowel een platform voor werknemers van jouw bedrijf zijn om data te beheren als een platform voor freelancers om facturen te versturen naar hun klanten. Enkele voorbeelden:

1. Iedereen kent wel de zovele online ticketshops waarbij je tickets kan kopen voor allerhande evenementen. Het enige wat de klant ziet is de shop waarin men een aantal tickets kiest, gegevens invult en afrekent. Achterliggend is er echter een heel systeem opgezet waarin de organisator een heleboel acties kan uitvoeren, bijvoorbeeld:

  • Kiezen welke tickets hij openstelt en hoeveel die kosten
  • Bekijken wie er allemaal tickets gekocht heeft en hoeveel
  • Algemene statistieken bekijken over het verloop van enkele weken, maanden, jaren, …
  • Guest tickets uitsturen naar sponsors
  • Ambassadeurs beheren voor een bepaald event

Figuur 1 – Het tibbaa ticket dashboard als voorbeeld voor een ticket backend systeem

2. Een ander voorbeeld is de eerder aangehaalde webshop van Coolblue. Naast de webshop zelf hebben zij zelf ongetwijfeld een webapplicatie of backend systeem waarin ze alle producten, orders en klanten kunnen beheren. Daarin kunnen ze dan de status van verzendingen naar klanten bekijken, simpelweg bestellingen annuleren of aanpassen op vraag van de klant.

3. Een webapplicatie kan ook een online agenda tool zijn. Denk bijvoorbeeld aan Google Calendar. Daar kan iedereen met een Google account zijn of haar agenda opstellen en bewerken en deze data opslaan in de cloud.

Figuur 2 – De online agenda tool van Google

Ok I get it, but why?

Automatisatie

In elk bedrijf zijn er bepaalde processen waaraan werknemers maandelijks, wekelijks,… veel tijd verliezen. Laat dat nu net iets zijn wat we tegenwoordig kunnen missen als kiespijn. Webapplicaties zorgen ervoor dat je net die processen kan gaan digitaliseren en automatiseren. Zo kunnen je werknemers zich ten volle op belangrijkere en uitdagendere taken focussen.

Publiciteit

De dag van vandaag zitten we, of we het nu willen of niet, vast aan een systeem waarin info, nieuws en reclame razendsnel binnenkomen. Op elk moment van de dag worden mensen geconfronteerd met al dan niet nutteloze zaken. Van tv tot computer en smartphone, we kunnnen er niet onderuit. Daarom is het als bedrijf jouw taak om hierop in te spelen. Dit kan gemakkelijk door als bedrijf een webapplicatie te ontwikkelen die kan dienen als communicatieplatform, waardoor jij sneller en beter in contact staat met al je klanten.

Concurrentie

Wees er zeker van, jouw concurrenten gebruiken webapplicaties. Dit kan voor verschillende doelen zijn zoals bv. orderpicking, communicatie, customer service, … Als bedrijf is het immens belangrijk om goed na te denken over het doel van je bedrijf EN jouw doelgroep. Op die manier zorg je ervoor dat je zelf webapplicaties laat ontwikkelen die nut hebben en perfect afgestemd zijn op je noden. Zo ben je de concurrentie altijd dat stapje voor.

Meer persoonlijke tijd

Naast het meer tijd hebben voor belangrijkere en uitdagendere taken is het als werknemer ook belangrijk om meer persoonlijke tijd te hebben. Uit een studie blijkt dat 22% van de werknemers vroeger naar huis zouden gaan als ze tijd konden besparen met automatisatie-, 15% van de werknemers zou een langere lunchbreak nemen. Ongeveer 10% zou de bespaarde tijd online gebruiken om even te shoppen of social media te checken.

Werknemers die tijd voor zichzelf nemen op het werk is een belangrijk gegeven voor een goeddraaiend bedrijf. Dat hebben grote bedrijven zoals Google en Facebook al bewezen. Het zorgt ervoor dat de tijd die ze wel gebruiken voor het werk efficienter, creatiever en beter besteed wordt. Het zal er onder andere voor zorgen dat u bedrijf beter gaat draaien.

 

En wat zijn nu de voordelen precies?

Altijd bereikbaar

Een webapplicatie is altijd bereikbaar. Eens het is geïnstalleerd op de server kan iedereen erop inloggen door naar het webadres te surfen. Je kan de applicatie openen waar en wanneer je maar wil. Werknemers kunnen dus vlot van thuis werken zonder dat ze verbinding moeten maken met de server op het werk.

Makkelijk te installeren en updaten

Een webapplicatie is erg makkelijk om te installeren. Eens geïnstalleerd op de server is het werk eigenlijk al gedaan. Er hoeft niet op elke laptop of computer apart een versie geïnstalleerd te worden. Een browser en internet hebben is genoeg om de applicatie te gebruiken.
Updaten gebeurt ook gewoon via de server. 435 programma updates per jaar zijn dus verleden tijd, hooray!

Informatie veilig opslaan en delen

Het delen van informatie met medewerkers of andere personen die toegang hebben tot hetzelfde systeem is nog nooit zo gemakkelijk geweest. Alle informatie die jij ziet kan dmv een klik op een knop gedeeld worden met iedereen die je maar wilt.
Webapplicaties staan trouwens geïnstalleerd op servers die gemonitored en geback-upt worden door echte professionals. Je hoeft dus niet meer wakker te liggen van data die verloren zou gaan.

Volledig op maat

Webapplicaties worden volledig op maat gemaakt en geschreven. Er wordt samen nagedacht over wat de noden zijn van een bedrijf. Zo ben je er zeker van dat de webapplicatie die ontwikkeld wordt perfect inspeelt op je doel en doelpubliek. Dankzij de modulaire opbouw zorgt een webapplicatie er ook voor dat er later gemakkelijk nieuwe features kunnen toegevoegd worden. Dit heeft als doel om je webapplicate mee te laten evolueren met je bedrijf.